torsdag 20 januari 2011

Nojig

Som vanligt är jag supernojig 100 år i förväg. Men jag kan inte hjälpa det! Jag blir galen av bara tanken på en operation!
Har knappt sovit inatt, tårarna rann och ont i magen hade jag. Dessutom har jag redan ont i magen från ultraljudet igår när han rörde cystan.
Såå, imorse när klockan ringde tänkte jag  '' fan heller '' & bestämde mig för att stanna hemma. Är så obeskrivligt trött, ledsen och så magen, såklart. Så idag händer det inte särskilt mycket. TV typ.

Information om operationen jag ska genomgå:
 
Hur går operationen till?
Under narkos lägges ett centimeterlångt snitt under naveln. En tunn nål införes genom bukväggen, varigenom bukhålan fylles med kolsyregas. Bukväggen lyftes på så vis upp från underliggande organ. Därefter för man in ett tjockare instrument genom snittet under naveln. Instrumentet förses med en optik kopplad till en TV-skärm, så att organen i bukhålan kan inspekteras. Genom separata 5-10 mm långa hudsnitt på bukväggen införes olika instrument.  Därefter utför man det ingrepp som du kommit överens om med din läkare. Fyndet vid operationen får du möjlighet att diskutera med operatören innan du går hem. Komplikationsrisk
Vid alla operationer kan komplikationer inträffa. Vid titthålskirurgi föreligger framför allt risk för skada på tarm och kärl. I efterförloppet kan det uppstå sårinfektion. Om du tidigare genomgått bukoperation ökar komplikationsrisken.
Om man vid operationen får tekniska problem eller komplikationer uppstår, kan det bli nödvändigt att fortsätta operera via ett buksnitt.
 
Efter operationen
En till ett par dagar efter ingreppet kan du besväras av värk i bukväggen och i musklerna, speciellt i axlarna. Detta beror på narkosmedlet som gives och på operationsproceduren. Smärtan kan behandlas med Panodil, Alvedon eller Ibumetin.
Du får duscha dagen efter operationen. Såren är sydda med tråd som försvinner av sig själv. Låt tejpen sitta 5-7 dagar, därefter finns det kirurgisk tejp att köpa på Apoteket. Du kan få en liten ofarlig blödning från slidan.
 
Förväntad vårdtid
Om du opererats på vår Dagkirurgiska enhet (DKE), går du  hem några timmar efter operationen. Är du inneliggande på vår avdelning går du oftast hem dagen efter. Om man behövt göra ett buksnitt kvarstannar du på avdelningen 1-2 dagar.
Sjukskrivning
Du kan leva normalt efter ingreppet. Sjukskrivning behövs som regel inte. Om du behöver, har du möjlighet att sjukskriva dig själv upp till en vecka.
Har du blivit opererad med ett buksnitt är sjukskrivningstiden normalt  två veckor.
Återbesök
Återbesök behövs vanligen inte.
Någon som har gjort en sådan här operation som kan berätta något utöver detta för mig? Något jag bör tänka på? Vara beredd på?

2 kommentarer:

  1. Hej igen!

    Lugn bara lugn. (Hade förmodligen avskytt om någon sagt så till mig inför min första operation...) MEN!!!! Det kommer gå bra. Jag har gjort två stycken som sagt och självklart är man extra nervös inför den första. Men samtidigt var jag tacksam att det hände något. Jag fick besked igår att jag också ska göra en till titthålsoperation. Nu har jag inga cystor men jag har fruktansvärt ont på hö äggstock och över livmodern. Så förmodligen är det "bara" härdar och kanske sammanväxter, jag vet inte. Möjligt att de tar min äggstock också. Man klarar sig bra på en äggstock och har du den går det självklart att få barn.

    Men det är ju aldrig "kul" med en operation, fast nödvändigt.

    Det som hände mig var att jag var kvar 1 dag extra första gången och 2 dagar extra andra gången. Jag hade helt enkelt ont, inte i magen utan mer i ryggen/axlarna efter narkosen. Men det finns morfinsprutor att få, sen är värken som bortblåst. Man ligger mest kvar för observation och jag tycker det käns tryggast att vara kvar en dag extra. Hellre på sjukhuset än hemma. För där har de smärtlindring om det skulle behövas.

    Annars har du nog fått med allt. Man ska skrubba sig med en speciell tvål som man köper på apoteket kvällen innan och på morgonen, men allt det där får du nog information om. Själva sövningen är helt underbar, man är sååååå trött och sen sover man såååååå djupt och härligt och minns absolut ingenting. Sen "vaknar" man liksom i omgångar. Först vaknar man till o öppnar ögonen, men då är man så borta att man bara somnar om. Så håller man på kanske 5-10 ggr innan man får upp ögonen. Ungefär som när man snoozar :)

    Har du fått någon tid? Jag väntar på tid, min gynekolog skulle skicka en remiss till sahlgrenska.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, jag är så nervös att även när jag läser detta, som inte innefattar något farligt, gråter jag. Jag har sååå ont i magen av bara oro. Har inte kunnat sova inatt och gråter periodvis hela tiden. Jag vet inte varför, men jag känner mig krossad. Jag vill verkligen inte behöva gå genom detta. Samtidigt, är det ju som du säger, det bästa. För nu kan jag kanske bli ''frisk'', så efter operationen är det väl självklart värt det. Men oron tar över nu. Även fast det säkert är en stund tills det blir operation.
    Min gynekolog skulle ringa till sjukhuset i veckan, sen meddela mig senast måndag. Först ska dom uppe på sjukhuset undersöka mig, sen blir det bestämt om det blir operation. Men gynekologen är övertygad om att det kommer bli operation, och dessutom snart, för han tycker att jag är värd att prioriteras.
    Undrar om jag kommer tycka det är skönt att bli sövd, är bland de saker jag oroar mig mest för.

    Trist att du behöver göra ännu en operation, eller hur känner du själv? Snart har du gjort det så många gånger så att du skulle kunna göra operationen själv, haha. ;)

    Kram Memme

    SvaraRadera