onsdag 12 januari 2011

Ensamt

Ibland känns det bara så jävla ensamt. Som om man är helt ensam i hela världen om att ha denna sjukdomen. Självklart är jag inte det, då ca 200 000 kvinnor runtom i Sverige lider av endo. Men det är just det - att man inte träffat någon. Igår fick jag dock kontakt med två kvinnor, men vi hann inte prata. Men jag hoppas på att få göra det! En av kvinnorna berättade också om att hennes läkare sagt åt henne att hon nog inte skulle kunna få barn, men att hon nu redan har ett barn, & även en liten bebbe i magen. Håller tummarna för dig att allt går toppen!
Hoppas att jag också kommer kunna få mina egna barn i framtiden!

Idag har jag varit på praktik, gick bra. Haft relativt ont i magen idag, jobbigt. Men ipren brukar hjälpa, så...

4 kommentarer:

  1. Hej igen!

    (Jag som kommenterat ovan...)

    Jag känner verkligen igen ensamheten. Det är verkligen skitjobbigt ibland. Det är ingen som förstår om man inte har det själv.

    Jag har faktiskt en flicka som jag fick på naturlig väg. Det var innan jag visste att jag hade endometrios. Men jag fick aldrig barn nr 2... Och några år senare fick jag reda på att jag har endo. Så jag är extra tacksam för min dotter. Man KAN få barn och lättast att bli gravid är direkt efter operation tror jag. Då är man liksom "renrensad"...Ha ha, det lät ju äckligt, men du fattar vad jag menar.

    Hopps att du kommer få barn i framtiden.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur du har som lyckades få din dotter!
    Hur gammal är du nu?
    Ja, ensamt är det väldigt ofta tycker jag, och orättvist på något sätt.
    Renrensad, hahaha, ja det lät väl lite småäckligt, men jag kan tänka mig att det är väl då det är störst chans att bli gravid.
    Trist att ni inte lyckades få barn nr. 2. Är det pga. din endo?

    Det hoppas jag också!! :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag TROR att det är p g a min endo. Vi gjorde aldrig någon utredning eftersom vi skilde oss när dottern var nästan 5. Men då hade vi inte skyddat oss sen hon föddes då vi tyckte det var bra med "täta" barn.

    Jag är 37 fyllda dottern fyller 11 i år. Jag fick min diagnos när jag var 34. Så du kan bara ana hur många läkarbesök jag varit på....

    Det är ALLTID så mycket bättre att hitta det så tidigt som möjligt, för då kan man börja behandla. Och då behöver det inte gå så långt. Är livrädd att min dotter får det, fast jag vet ju vad jag ska göra då. Men sätta henne på P-piller när hon är 12 - 13 år käns ju sådär kul...
    Fast man vet ju aldrig, hon kanske inte får det. Min syster har det inte och inte min mamma heller.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Skönt att ni/du åtminstone hann få er dotter.
    Ja, då måste du ha varit på massvis med läkarbesök ju! Trist att hitta endon så pass sent som 34 år. Dom hittade min förra året, det var skönt.
    Ja, det är ju tyvärr ärvtligt, men som du själv säger behöver det ju inte betyda att hon får det. Min mamma har inte heller det, och inte heller någon annan i släkten hade det, som ex. mormor/farmor.

    Kram

    SvaraRadera