fredag 14 januari 2011

Operation?

Nej, sån tur hade jag inte nä. Magen spökar mer nu, än på flera veckor. Kränger smärtstillande och kallsvettas om nätterna. Nu längtar jag så förbaskat till onsdag då jag äntligen ska träffa gynekologen & se vad som kan göras. Kanske blir det nässpray?? Blir det nässpray ska jag förklara för er då vad det är. Fast, jag tror det dröjer några månader till innan han sätter mig på det.
Har tänkt mycket på operationen idag. Borde man kanske göra den ändå? Är så jävla rädd att något ska gå fel..
Men samtidigt - jag kan bli mycket bättre.
Vad tycker ni??

Operationen kortfattat: Endometrios kan behandlas kirurgiskt genom antingen laparoskopi ("titthålskirurgi") eller vanlig bukoperation. Målsättningen är att försöka avlägsna både endometrioshärdar och sammanväxningar för att lindra sjukdomen och för att återge möjligheten till graviditet.
Vid mycket starka och svårbehandlade smärtor hos kvinnor som inte önskar fler barn rekommenderas ibland att kvinnan opererar bort livmodern, eventuellt även äggstockarna. Denna operation betraktas som sista utväg och görs aldrig utan kvinnans medgivande.

Finns ju som vanligt risker osv. Så jag vet inte!
Ikväll blir det iaf Let's dance och bakpotatis. Imorgon släkträff och söndag köpa träningskort!

4 kommentarer:

  1. Hej du!

    Jag "pratade" med dig på FM. Jag har också endometrios. Jag har faktiskt gjort två operationer, båda gick jättebra. Den första var jobbigast då man inte visste hur det skulle kännas eller om det skulle göra ont, den andra var lättare att hantera. Jag hade cystor, första gången hade jag två stycken på äggstockarna, den ena var 9 x 5 cm och den andra 7 x 3 cm. Så då bara måste man operera, det finns inget alternativ. 9 månader senare kom en cysta tillbaka på hö äggstock, 5 x någonting, minns inte riktigt.
    Har aldrig testat synarela, bara Orgametril, P-piller och nu P-sprutor. Har du testat det? Man måste nästan ha någon hormonkur. P-sprutorna hjälpte enormt, fick två med 4 veckors mellanrum. Var smärtfri i nästan 2 månader :) Men nu funkar det inte längre. Det var i somras.

    Hoppas det går bra för dig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka rejäla systor! Vad jobbigt för dig! Men vad skönt att operationen gick bra.
    Gjorde du en titthålsoperation då & så såg dom där att du hade cystor som behöves plockas bort?
    Nej, jag har inte testat något av de du nämner, dock är jag inte ''big fan'' av sprutor, så vet inte om det är något för mig :(

    Detsamma!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Cystor ser man på vaginalt ultraljud. Det är alltid bra att kolla sig då och då eftersom cystor kan spricka....bläk....läskigt. Det ska tydliegn göra jätteont och man får åka in akut med akutoperation.
    Men jag fick tid till en planerad operation en månad senare (i båda fallen). Cystor kan tydligen bli 10 x 10 cm stora, det är otäckt.

    Hoppas det går bra för dig hos gynekologen.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Saken är den att när jag åkte in akut i somras, var det troligtvis en cysta som hade spruckit - då många andra känner igen sig i dessa sk. anfall jag får var 6e månad. Då gjordes ett ultraljud, - MEN allt var ju så himla fint, absolut inga fel! ( VARFÖR HAR JAG ONT DÅ?!?!?!? )
    Men jag fick inte opereras då då, självklart, då dom påstod att jag var fullt frisk. Det var likadant året innan, då jag också åkte in akut.

    Ush, 10x10 är himla stort. Blä!

    Tack så mycket. Hoppas jag också!

    Kram

    SvaraRadera