söndag 23 januari 2011

Chokladcysta

Som jag berättade i tidigare inlägg, har gynekologen nu hittat en minst 4x5 cm stor chokladcysta på vänster äggstock. Men så tänkte jag, att det är nog inte alla som vet vad en chokladcysta är, så jag tänkte berätta kortfattat vad det är för något.
Det finns några olika sorters cystor. Den vanligaste typen av cysta på äggstocken är en så kallad funktionell cysta. Den har med äggstockens normala funktion att göra. Funktionella cystor är alltid godartade och kommer oftast på en äggstock i taget. Ibland händer det att äggblåsan inte faller ihop efter ägglossningen eller att man inte har någon ägglossning alls. Då kan äggblåsan dra till sig vätska från vävnaden omkring och ökar i storlek. På så sätt bildas en funktionell cysta.
Cystor delas in i godartade respektive cancercystor. Den cystan jag har, är godartad men är självklart mycket besvärlig och bör inte sitta där den sitter ändå, eftersom att den sakta men säkert förstör min äggstock. Chokladcysta har fått sitt namn efter sin mörka, chokladliknande färg. Färgen har den fått eftersom att chokladcystor inte är fyllda med samma vätska som en funktionell cysta, utan levrat blod. En chokladcysta kan bli upp till 10 cm i diameter.

2 kommentarer:

  1. Jag blev jätterädd första gången jag fick reda på att jag hade cystor. Men de är ju ofarliga, därmed inte sagt att de inte kan orsaka problem. Jag fick både magont och en massa yrsel, det var jobbigt. Yrseln försvann nästan direkt efter operationen. Och denna typen av cystor, chokladcystorna, måste man operera bort. Gör man inte det finns det risk att de spricker, och det vill man inte vara med om.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Ja, dom är inte roliga att leka med.
    Mjo, tyvärr är det ju så. Nää, en cysta som spricker har jag hört är bland det jävligaste...

    Kram Memme

    SvaraRadera