lördag 5 februari 2011

Narkos

Hörde på nyheterna igår om en kvinna som blivit sövd inför ett kejsarsnitt. Narkosen hade verkat som den skulle på muskler och det hade sett ut som att hon sov. Det var bara det att hon låg vaken under hela operationen. Hon var medveten under hela tiden. Det kändes ingenting, men hon var som sagt vaken. Hon försökte röra på händer, öppna ögonen osv för att visa att hon var vaken. Men det gick inte!
När jag hörde om denna nyhet började jag gråta. För det var det första jag sa till mamma och sambon när jag fick reda på att jag ska in på op, '' tänkt om..!'' Men nejdå, det kan väl inte hända...Visst. Fy vad hemskt. Jag vill inte opereras nu!! Jag är så rädd. Dessutom har 20 personer på 10 år dött oförklarligt av narkos och dödsfallen av narkos har ökat... Känns INTE tryggt.
Någon som känner sig manad att lugna mig lite..?

4 kommentarer:

  1. När man står inför något, så omedvetet så tar man in all information om detta. Tyvärr så brukar man bara ta in den negativa... Dumt. Jag vet precis, jag har själv gjort detsamma. Ta upp din oro med läkaren det är det bästa. De kan ämnet mycket bättre och ger säkert bra förklaringar. Självklart ska du göra din operation det kommer gå så bra :-) jag vet det! Styrkekram!! /Monika

    SvaraRadera
  2. Ja, men jag kan inte hjälpa det! Det känns så hemskt om något liknande skulle hända mig!! Men absolut ska jag ta upp det med läkaren. Tack så mycket. Kram M

    SvaraRadera
  3. Jo, jag såg också det här på nyheterna. Och visst "snubblar" man över den här negativa informationen när man är rädd för något. Tänk så här, hur många operationer görs per år? Per dag? Det är ganska många det. Bara varje dag utförs säkert hundratals runt om i landet. Då är det inte mycket att 20 dör. Fast det är 20 för mycket. Och ofta är de svaga männsikor som på något sätt inte tål narkos. Och detta är över tio år. Tänk i perspektiv. Även om det som sagt är helt fruktansvärt att en enda ska behöva dö. Och det är extremt, extremt sällan som någon känner sin operation. Jag tycker också att du ska ta upp ALLA eventuella frågor med din läkare och du får även träffa narkosläkaren innan operationen. Skriv ner alla frågor du har på en lapp och ta med, det är så lätt att man glömmer. Dessutom sitter det en narkosläkare eller sköterska under hela din operation och övervakar dig. Enbart vid narkosen.
    Mina två gick bra, jag är lite orolig, men tänker att denna tredje också ska gå bra, då brukar det bli så.
    Ta även upp din oro med kuratorn, det kan hjälpa.

    Massa massa kramar

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det ''lite'' & ja, jag funderade också över att det nog var kanske äldre människor, som går på många olika mediciner eller något annat som hade påverkat det, för det är ju heller aldrig något dom säger i nyheterna...Men jag ska försöka tänka på att visst, det är lite, men också som du säger, självklart 20 för många. Jag ska försöka tänka att det kommer att gå bra. För det hoppas jag verkligen att det ska göra!
    Jaha! Det visste jag inte, att det sitter någon och övervakar bara själva narkosen. Det kändes lite tryggare. Ja, jag ska skriva ner alla frågor och ställa dom alla.
    Tusen tusen tack för stöd.

    Kram

    SvaraRadera