måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag

Idag kom ett brev på posten från sjukhuset... ouff, fjärilar i magen. Tyvärr stod där bara det jag redan visste, att jag nu väntar på en titthålsoperation och att dom kallar mig inom 2 månader. Så, jag får vänta med besked om ett datum ett tag till...
Idag är det alla hjärtans dag och det är väl mysigt. Har än så länge inte fått några överraskningar, men jag vet att mamma och pappa köpt något litet jag kommer att få ikväll. Pojkvännen vet jag faktiskt inte om jag kommer få något av då vi har 1 årig förlovning imorgon och har prioriterat att fira den istället på lördag.
Har precis tagit en lång dusch och pysslat om mig själv. Sånt som man behöver ibland. Rakat benen, skrubbat hela kroppen med body scrub, sen facial scrup till ansiktet och nu sitter jag med en ansiktsmask som jag undrar om jag inte blir blå av i huvudet!! Mina fingrar är alldeles blåa fortfarande efter att jag sköljt av masken... Läskigt!
Under tiden som jag satt och skrev kom pappa med min present! Ett giftset med body scrub och body butter. Passar perfekt nu ju! Ska smörja in mig i det nya body butter nu!
Framöver ikväll blir det väl lite mys med älsklingen... Får se om han överraskar med en present eller om det inte blir något!

Glad alla hjärtans dag allihopa!

10 kommentarer:

  1. Hej Memme!
    Jag är en tjej på 16år!
    Jag lider också av sjukdomen endometrios men jag har satt in en hormonspiral för att bota. Hur ska du göra? Jag läste att du ska göra en titthålsoperation, hur går det till? Tar de ut den liknande slemhinnan då?

    Hälsningar en ung tjej.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Okej, har du fått diagnos då? För det brukar man aldrig få utan att ha gjort en titthålsoperation, för det är ända sättet att 100% säkert kunna konstatera endometrios.
    Jag ska opereras i mars, och där efter ska jag behandlas, troligtvis, med p-piller. Mina p-piller har nästan tagit bort smärtan helt, så det är väl i princip det lättaste sättet att behandla mig. Dom går in och kollar hur mycket endometrioshärdar man har och var dom sitter. Behövs det så rensar dom upp.
    ''Kul'' att träffa en tjej i min ålder. Samtidigt som det är trist för dig också att tvingas vara en ung endotjej!

    Lycka till!

    Hälsningar Memme

    SvaraRadera
  3. Nej de tyckte att behandling direkt skulle vara lättast, så jag satte in en hormonspiral för jag är så dålig på att komma ihåg piller!

    Hoppas operationen går bra! Hade precis ett anfall för någon dag sedan, man vet inte vart man ska ta vägen för det gör så ont! Har fått ont i hjärtat pga att jag spänner mig vid anfallen. Hoppas besvären går över efter hormonerna börjat sätta in.

    Hur kommer det sig att du väljer att göra en operation?

    Ja det är lite besvärligt att vara ung med denna sjukdom (om man nu har den) för man är själv inte riktigt beredd på allt den medför.

    SvaraRadera
  4. Jobbigt för dig, hoppas att hormonerna hjälper dig.
    Jag väljer att göra en operation för jag vill inte ''tro'' att jag har endometrios, jag vill VETA att det är det, få det konstaterat. Dessutom är det de råd jag fått av de läkare jag träffat, och det är en så pass liten op så jag känner att jag tycker det är värt det. Dessutom kan dom gå in och se hur pass mycket endometrios jag har och rensa upp lite om det behövs så att mina besvär blir mindre. Så, jag tror att det bara finns fördelar med en operaton.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag kände det jag med. Att det skulle vara skönt att få det konstaterat. Men hon sa att operationen gjorde ont efter såklart. Plus att man blir sövd och det har jag aldrig blivit så jag var lite feg! Hoppas det inte gör ont för dig och det känns nog skönt efter när du vet säkert!

    SvaraRadera
  6. Jag är livrädd. Att bli sövd verkar jävligt läskigt och jag är också rädd. Visst har jag övervägt att skita i det, men OM det skulle visa sig vara något annat är det skönt att veta det. För om några år är det kanske sent. Och operationen behöver faktiskt inte göra ont efteråt. Nästan alla går hem samma dag och man brukar kunna återgå till vardagen dagen efter eller bara ett par dagar efteråt. Så, det verkar inte vara så farligt att jag bör banga. Du borde kanske tänka om??

    Hoppas jag också!

    SvaraRadera
  7. Ja, jag började faktiskt tänka på det för någon dag sedan. Tänk om det är något annat och det är så svårt att förklara för doktorer eller andra, för man vet inte vad man ska säga för man har inte fått diagnosen.

    När skulle du göra operationen? Vet du om man kan operera med en spiral i?

    Jag har börjat upptäcka på senare tid att vid anfallen får jag ont i hjärtat, har du varit med om det någon gång? Kanske för att jag blir så rädd vid attackerna att jag spänner mig, vet inte men ska till doktorn på måndag i alla fall.

    Jag ska nog tänka över det du skrev. Tack!

    SvaraRadera
  8. Det kan ju faktiskt vara så att det är något annat, och då är det dumt att chansa tycker jag.
    Jag har inte fått en tid för operation än, men nu i mars eller senast i början av april lovade dom.
    Det där med spiral vet jag faktiskt inte, men det borde nog inte vara några problem eftersom att dom gör operationen i magen och inte från underlivet. Men det får du nog fråga någon annan som kan ge dig ett säkert svar.

    Ont i hjärtat... Det har jag nog faktiskt inte upplevt. Men det har varit svårt att säga var mina smärtor kommer från eftersom att jag i princip har ont i hela kroppen. Bra att du ska till doktorn och kolla ditt hjärta. Det är viktigt!

    Tack själv. Hoppas att vi hörs snart igen!

    Ps. Du är inte ensam om att vara rädd.

    SvaraRadera
  9. Jag pratade med dem idag, om att kanske ha en operation. Men de tyckte att det skulle vara bättre att avvakta för att se om hormonspiral hjälpte. Då frågade jag om det kunde vara något annat då sa hon att det bara var vanlig mensvärk. Vilket det omöjligt skulle vara eftersom jag har andra symptom.
    Spiralen kunde man ha inne. Hjärtat var friskt vilket var skönt!

    Men att sitta och vänta ifall är så jobbigt för smärtorna gör så ont och ipren hjälper inte!

    Hoppas du får operationen snart så att du slipper smärtorna!

    SvaraRadera
  10. Vad konstigt... Men om du vill ha en operation så tycker jag att dom ska lyssna på dig, för oftast är det ju inte vanlig mensvärk.
    Trist för dig att behöva vänta! Jag själv ska opereras den 24 mars. Läskigt, men samtidigt skönt.
    Jag hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt!

    SvaraRadera