onsdag 20 april 2011

Möte hos distriktssköterskan

Eftersom att det snart gått en månad sedan operationen (jäklar vad tiden flyger iväg!) och det ena snittet läcker var och inte läker bestämde jag mig för att ringa till vårdcentralen som kopplade mig till en distriktssköterska, för att fråga vad som stod på och om jag gjort något fel.
Jag fick en tid att komma redan idag för att visa upp mitt sår som varit värre än på länge inatt. Då visade det sig att de självupplösande stygnen inte alltid funkar, eller ganska ofta inte funkar, (varför syr man isf med det?) så även på mig satt en bit plasttråd kvar som irriterade såret hela tiden så att det inte kunde läka. Hon tvättade med sprit som sved utav bara tusan sen klippte hon bort stygnet.. jag vet inte vilket som var värst, men det är ju självklart värt den 10 sekunders smärtan om såren kan läka ordentligt nu och inte ge mig något fult ärr.
När jag var färdig sa hon:
-Dom har väl sagt till dig att du helst ska hålla dig i skuggan hela sommaren och vara tejpad över hela sommaren?
NEJ, det är det ingen som har sagt! Varför inte? Det är ju tur man får korrekt och fullständig information någonstans...
I vilket fall så behöver jag inte ligga i skuggan hela sommaren och vara blekare än blekast, men jag ska i alla fall vara tejpad hela sommaren för att undvika fula ärr. TACK för att du sa det... inte så kul att ha ett fult ärr mitt på magen!

4 kommentarer:

  1. Hej när du var hos distriktsköterskan för att ditt ärr inte läkte hade du någon bula/knuta bredvid ärret?? Jag har det på mitt ena, alla dom andra 3 läker som dom ska. Har även ont när jag tar på ärret och runt om kring, har haft blåmärke där nu i snart 2 veckor sen jag blev opererad. Ska ringa läkaren så dom får kolla det nu i veckan. Har haft ont i vänster sida hela helgen, har inte ont någon annanstans förutom där.. Vi åker ju om 2 veckor och jag vill må bra tills dess.. Så jobbigt..

    Många kramixar

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag gick efter lite drygt en månad och det inte hade läkt. Det läkte inte som det skulle pga att plaststygnet fanns kvar. Jag hade en knuta i själva såret men det var ju plaststygnet, själva knuten. Hade inga blåmärke och inte speciellt ont men det sipprade var ur det hela tiden så det var ju irriterat! Jag hade också mer ont från vänster sida men det var pga att det var där jag hade haft mest endometrios och alltså också där dom hade bränt mest. Det låter inte som om vi haft samma problem men lycka till och krya på dig! Kramar

    SvaraRadera
  3. Min endometrios sitter oxå bara på vänster sida, allt var jätte fint på höger.. Skumt att den väljer vilken sida den ska sätta sig på..

    kramix

    SvaraRadera
  4. Ja, det är konstigt! Kram

    SvaraRadera