lördag 2 april 2011

Inför ditt läkarbesök

Här är en bild på den smärttabell jag själv gjort och använder mig av varje dag
Det är viktigt att vara förberedd när du ska träffa din läkare. Detta märkte jag ganska tidigt under min resa. Ska man få någon hjälp, tror jag, att det är viktigt att man vet vad man pratar om och att man är väl förberedd. Jag tycker att det är värt att rekommendera att fylla i smärttabeller varje dag, dvs, hur ont du har på en skala 1-10 och så brukar jag fylla i mer än ett klockslag varje dag, eftersom att jag oftast har mer ont på morgonen och kvällen, än vad jag har mitt på dagen. Dessutom är det bra att fylla i en blödningskalender, vilka dagar du blöder i månaden och hur mycket. Då brukar man ganska snabbt kunna se ett samband mellan smärta och blödning.
På länken nedan som tar dig till Endometriosföreningens hemsida, finns det broschyrer att hämta inför ditt läkarbesök och så finns det även en smärt- & en blödningstabell. Dock använder jag mig inte av smärttabellen pga min smärta varierar så mycket per dag, som jag sa innan, så jag har gjort egna i word. (Se bilden)

http://www.endometriosforeningen.com/site/index.php/laes-mer/informationsmaterial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar