måndag 7 mars 2011

IBS - en vanlig förväxling

Många som lider av endometrios får först feldiagnosen IBS, ibland fler än en gång, innan dom får den korrekta - endometrios.
Jag vet faktiskt inte varför, jag förstår inte varför. När jag var på sjukhuset för en sista undersökning innan operation sa gyn, vet inte om ni läsare som följer bloggen minns, men att mina symtom och beskrivningar av smärtorna lät mer som IBS. Eftersom jag inte läst eller hört särskilt mycket om IBS tänkte jag att det kanske stämde, samtidigt som jag tvivlade eftersom symtomen jag har tyder väldigt mycket på att det inte är något annat än endometrios. Jag tänkte inte mer på det, förrän någon gång förra veckan, när jag plötsligt blev nyfiken på att veta mer om vad IBS egentligen är och varför gynekologen ''trodde det kunde vara IBS''. Så, jag googlade och ju mer jag läste, desto mer irriterad, ledsen och rent ut sagt förbannad blev jag! Hur kunde hon säga så?!
IBS innebär att man har känslig tarm och de vanligaste symtomen man får av IBS är:
  • magont, som går över när man tömmer tarmen
  • förstoppning eller diarré, ibland växlande mellan bägge
  • att besvären ska ha förekommit under lite längre tid än vad en vanlig magsjuka brukar göra.
Ursäkta mig, men vad i h-lvete? Det är ju inte ens i närheten av det jag lider av! Varför förväxlas man med IBS?! Sjukdomarna liknar ju inte ens varandra!

Nu väntar jag spänt inför kommande operation... så att jag äntligen kan få min diagnos. Och förhoppningsvis en korrekt diagnos. Inte någon jäkla IBS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar