söndag 20 mars 2011

En evig väntan

Nu har det gått 3 veckor, 21 dagar, sedan jag fick reda på vilket datum min operation skulle ske. Samtidigt som jag upplever det som att tiden har flugit iväg, känner jag också en evig väntan. Det är enstaka dagar kvar nu, och jag vill inte vänta längre. Jag har väntat tillräckligt.
Det känns inte lika nervöst inför operationen idag. Dessa känslor pendlar från dag till dag. Ena stunden är jag livrädd och vill ställa in, och i andra känns det helt okej. Och idag känns det helt okej. Jag är förväntansfull, men rädd att få beskedet ''Vi hittade ingenting.'' Vad gör jag då? Det vore det värsta som kunde hända. Hellre en diagnos på en obotlig sjukdom, än ovissheten. Ovissheten är värst. Att inte veta överhuvudtaget varför jag har så fruktansvärt ont som jag har. Jag hoppas på att få en diagnos nu, så att jag kan bli behandlad och hjälpt där efter. Det vore skönt. Men... har jag sånt flyt tror ni? Det tar mellan 5-10 år normalt innan man får diagnosen Endometrios. Och jag har bara sökt hjälp i drygt 2 år. Kan jag verkligen ha sånt flyt? Jag hoppas i alla fall det.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Vet du, bara så du inte blir besviken. Det kan vara så att du har endometrios fast den är så otroligt liten, mikroskopisk liten, att man inte hittar något. Eller så ligger den så illa till att man inte ser den. Jag vill säga detta bara så du vet. Jag känner en som gjort många operationer innan dom hittade endometriosen. Så OM det skulle hända, så betyder det inte att det inte är endometrios.
    Sen håller jag tummarna på att dom hittar något. Jag har ju väntat i 21 år på diagnos...Och ju tidigare desto bättre.
    Sen är det ändå för jäkligt att ha en sjukdom och få reda på det vid så ung ålder som du är.
    Jag håller tummarna jättemycket!!!!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, jo, jag har ju hört det och det är därför som jag är lite orolig att jag ska få det beskedet. Det vore himla trist! Dock tror jag inte att om det är endo, att den är liten när jag har sånna besvär som jag har. Jag vet att man kan ha lite endo och mkt besvär, och tvärtom, men jag har bara den känslan... Vi får helt enkelt se. Tack för att du berättade det fast att jag redan visste.
    Och tack för att du håller tummarna! Jag hör av mig när jag är färdig.

    Kram Memme

    SvaraRadera
  3. Jag fick min diagnos rätt fort.. var väl ca 3 år eller så. Så jag hoppas för din skull att du får reda på vad det är och får bra medicin så du slipper ha ont!

    Kramkram

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för dig.

    Det kommer att gå bra!!

    SvaraRadera
  5. Mina_8701: Fick du din diagnos direkt efter en titthålsop? För som ovan skriver, det är ju inte alltid att dom hittar något... Och så är det endo i alla fall.
    Hoppas också att dom hittar något så att jag kan få hjälp!

    Mace: Tack! Det värmer! Jag hoppas också innerligt att allt ska gå bra!

    SvaraRadera