torsdag 6 november 2014

Torsdag - gravid v 34

Hemma från jobbet denna veckan, kramper och molande värk. Klarade mig på bara alvedon igår men det molar på rätt bra. 
Utmattad och dämpad, börjar bli tungt att vara gravid nu, även fast det samtidigt är det bästa och vackraste jag varit med om i mitt liv, att få känna ett litet liv växa där inne, som buffar och sparkas. Vi börjar bli väldigt nyfikna på vad det är för en liten filur som bor där inne. 

Försöker förbereda mig mentalt på förlossningen nu, läser på om andras upplevelser och igårkväll läste jag om kejsarsnitt då det eventuellt kommer att bli ett snitt då bebis fortfarande ligger i sätesbjudning, och kom då över en artikel på mama.nu som de kallade "11 frågor om kejsarsnitt" som lät intressant. In och läste och när jag kom till den 6e punkten, "hur känns ett snitt när man är vaken?" blev jag förbannad. Det stod såhär; 
"Man känner ingen smärta, men det är inget stillsamt ingrepp. Eftersom snittet är mindre än bebisen måste läkarna bokstavligen slita, vrida och dra fram barnet genom avskurna muskler och hinnor, vilket får mammans kropp att bölja och skaka. Det känns som om någon hårdhänt letar i magen som om det vore en handväska. En del kvinnor mår illa och upplever ingreppet som obehagligt."

Varför i h-e har dom skrivit på det viset? Är det meningen att vi blivande mammor ska bli totalt vettskrämda? Borde det inte vara tvärtom? Känns som någon sadist som skrivit det bara för att jävlas. Så idag har jag mejlat mama och sagt ifrån ordentligt, för jag tror inte det är något någon blivande mamma vill läsa faktiskt, inte på det sättet. 

Nu lullar jag runt lite här hemma och fixar lite smått med förlossningsväskan, kommer ett inlägg om det senare! 

2 kommentarer:

  1. Hej Memme,

    Jag har också endometrios, fick diagnos för inte så länge sedan=(. Har läst din blogg. Jag har massa funderingar... främst vad gäller graviditet o smärtstillande och jag Har ingen att fråga=( du kanske kan hjälpa mig (om du vill och inte tycker det är för privat) kan jag kontakta dig på mail eller ngt?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elina,
      Tråkigt att höra men jag hjälper dig gärna så gott jag kan. Du kan maila mig på memmeandersson@hotmail.com

      Kram

      Radera