tisdag 20 mars 2012

Föreläsning SUS

Varit på en föreläsning om Endometrios i Malmö ikväll som var intressant och bra. Det pratades om allt mellan himmel och jord som har med sjukdomen att göra. Mycket jag redan kände igen, en del nytt. Olika behandlingar, hur de påverkar och fungerar.
Utöver ovanstående förelästes det också om:
- Skillnad på menssmärta och endometriossmärta
- Att sjukdomen till viss del är ärftlig
- Att man bör fylla i smärt- och blödningskalender, då har man bra koll och kan redovisa detta för sin läkare
- Viktigt att i största mån försöka undvika CT ( datortomografi ) röntgen pga hög strålning som inte är bra för våra äggstockar. Om läkaren föreslår CT, ifrågasätt denne.
- Läkare kan inte hjälpa oss med allt. Vi måste själv jobba, kämpa och anpassa vardagen. Stressa mindre.
- Kanske kan det vara bra att besöka en psykolog ibland
- Den egna motivationen är väldigt viktig

En sak som inte togs upp men som jag ändå upplevde och tycker är viktig att ta upp: Gör aldrig dig själv till ett offer.

2 kommentarer:

  1. Hej! Låter som föreläsningen var väldigt bra! Synd att jag inte hade möjlighet att gå, Bor inte i närheten. Har också Endometrios och
    jag undrar lite över " Viktigt att i största mån försöka undvika CT ( datortomografi ) röntgen pga hög strålning som inte är bra för våra äggstockar. Om läkaren föreslår CT, ifrågasätt denne." Varför är det inte bra för våra äggstockar? För att vi har större risk för cancer? Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag märkte när jag läste vad jag skrivit att det kanske lät lite väl dramatiskt och självklart kan vi göra en CT röntgen om läkaren prompt tycker att det är nödvändigt. Egentligen vet jag inte riktigt varför, uppfattade aldrig det. Ev hade det något att göra med att våra äggstockar redan mår kasst oftast. Främst gällde detta med CT röntgen om man åker in akut och inte alls mår bra. Och då menade föreläsaren att det är onödig strålning att utsätta äggstockarna för. Det där med cancer vet jag inget om, har aldrig hört talas om det.
    Kram

    SvaraRadera