torsdag 1 december 2011

Vaccination

Hej allihopa!

Har haft det lite upp och ner senaste dagarna. Ganska stressigt nu, haft några mindre, men fullt tillräckliga kramper och så är det medicinen som gör mig så trött. Har dessutom varit sjuk dom 2-3 senaste veckorna och det börjar bli lite tröttsamt...jäkla immunförsvar!

Men, nu till inläggets syfte, som rubriken lyder har jag lite funderingar kring att vaccinera mig mot livmoderhalscancer. Jag skulle gärna vilja göra det, och dessutom är det gratis, men jag undrar om det finns någon anledning att inte göra det på grund av min endometrios? Kan den bli påverkad? Och om vi skippar att tänka på min sjukdom, finns det någon som hört något om att vaccinet skulle vara dåligt, någon som blivit negativt påverkad av det?

Tack på förhand :-) sköt om er!

6 kommentarer:

  1. Jag har vaccinerat mig mot det och det var inga problem för mig och har inte hört något om det heller :) Kändes som en bra grej att göra så hoppas att du har möjlighet att göra det också!

    SvaraRadera
  2. Jag har vaccinerat mig och har inte upplevt några negativa konsekvenser av det. Tyvärr har det forskats rätt lite på livmoderhalscancer-vaccinet så man vet tydligen inte riktigt hur det kommer påverka oss långsiktigt men jag kände ändå att det var värt att göra :)

    Jag har skrivit till dig innan för längesedan för att jag misstänkte endometrios (har konstaterad PCO idag). Har inte direkt funderat mer på det då jag har hoppat över mensen mycket med p-pillerna de senaste månaderna och bara haft som hanterbar ägglossningssmärta däremellan. Men så den här veckan fick jag mens och FY fan säger jag bara, stod i badrummet och hade panik och funderade på att åka in till akuten, det var som knivar i magen och bak i rumpan. Visste inte var jag skulle ta vägen och ville bara kräkas av smärta. Tycker att det här med mensvärken har eskalerat och blivit mycket värre än vad den har varit tidigare.

    Ska till gynekologen om 1 vecka och tänkte ta upp mina mensproblem med henne då (extrema smärtor och mycket blödningar) som har förföljt mig hela min menstid, har du kanske några tips på saker jag ska tänka på att berätta för att hon ska kunna hjälpa mig på bästa sätt?

    Tack på förhand!
    Kram <3

    SvaraRadera
  3. Och då menar jag givetvis utifrån en endometrios-synpunkt?
    Har som sagt många symtom som stämmer in på endometrios och skulle inte alls bli förvånad om det skulle visa sig att jag har det..

    SvaraRadera
  4. Hej! Pratade med min läkare idag och han sa att ang vaccinet skulle jag nog vänta tills min mage och mina smärtor lugnat sig lite eftersom att immunförsvaret ''går igång'' och det kan orsaka att jag får mer ont. Men ur andra synpunkter fanns det nog inget som skulle påverka mig negativt, bara det att jag får vänta lite.

    Hmm.. det är svårt. Trots att jag alltid varit duktigt påläst och vetat precis vad jag pratat om när jag varit på besök hos gyn/läkare så har dom aldrig riktigt tagit mig på allvar ändå. Har ändå fått höra att det är magkatarr, mensvärk, IBS (känslig tarm) osv osv. MEN jag skulle ändå råda dig att du läser på lite om sjukdomen. Är noga med att du inte glömmer någon viktig detalj, det kan alltid vara bra att sätta dig ner nu innan du ska dit, skriva ner några punkter på ett papper och ha med dit, annars är det så lätt att glömma viktiga saker som kan spela stor roll i din utredning. Försök tänka om du har mer ont en viss tid i månaden, efter att du gjort/ätit något särskilt, sitter smärtan alltid på samma ställe eller varierar den, känns smärtan alltid på samma vis elr är den olika? Det är svårt, men stå på dig och lycka till. Hör gärna av dig när du varit där ! Kram <3

    SvaraRadera
  5. Hej..inte för att skrämma upp er men när det gäller gardasil så avråder jag det med bestämdhet...
    Ni kan hitta information från
    "Sharri Tenpenny gardasil"
    "Www.mammormotgardasil.se"
    Vaccinet funkar inte samt har massor av biverkningar..
    Har en vän som precis opererats för endometrios...inget kul alltså...hoppas allt ordnar sig för dig..
    Kram Jonatan

    SvaraRadera
  6. Hej Jonatan,
    Kul att du hittat hit!
    Jo, jag vet att många är emot vaccinet, men jag läste en blogg ganska nyligen, http://www.gardasil.se/myter_och_sanningar, och den kändes ganska vettig.
    Det finns alltid biverkningar av vad man än tar för vaccin/medicin idag, och jag tyckte som sagt att denna bloggen lät mer sund och vettig än ''mammormotgardasil'' då den bara är hysterisk. Men tack ändå, jag har dock bestämt mig för att fullfölja vaccineringen.

    Inte kul, vanligare än man tror. Hoppas din vän mår bra, och att du också mår bra!
    Välkommen hit igen :)

    Kram
    Memme

    SvaraRadera